Szabadtéri kultúrprogramok Kiskőrösön

2022. november 03.

Bár lassan beköszönt a hideg, zord idő, Petőfi szülővárosa, Kiskőrös, olyan, a költőhöz köthető szabadtéri kulturális látványosságokkal vár, melyekért mindenképpen érdemes vastag kabátba bújni és ellátogatni a Bács-Kiskun megyei városba. Forró teával vagy kávéval a kezünkben ücsöröghetünk verspadokon, hallgathatunk Petőfi-verseket automatából, végigsétálhatunk a Várostörténeti Digitális Túraútvonalon vagy játszhatunk a János Vitéz Látogatóközpont QR-kódos játékával.

Ha a belvárosban andalgunk, a Petőfi sétányon azonnal megakad a tekintetünk a hatalmas, látványos könyv alakú padokon, az úgynevezett verspadokon. A márciusban bemutatott prototípusok alapján készült el nemrégen 10 darab, egyedi kialakítású nyitott verseskönyv formájú utcabútor, melyek mindegyikén egy-egy ismert Petőfi-vers található. „Korábbi külföldi utazásaim egyikén találkoztam egy hasonló ötlettel, s e példa okán fogant meg bennem az ötlet a Petőfi-ünnepekre való előkészületek során, hogy ilyen padok Kiskőrösön is jól mutatnának és méltó díszei lennének városunknak. Sok energiát és pénzt fektettünk abba a kivitelezőkkel, hogy kikísérletezzünk egy esztétikailag is mutatós, ugyanakkor tartós összetételű és kivitelezésű megoldást” – mondta el Szedmák Tamás alpolgármester, ötletgazda.

Ha lírára vágyunk, de nincs kedvünk olvasni, csak el kell sétálnunk a Műfordítói Szoborpark bejáratánál lévő Petőfi-vers-automatához, amely azonnal teljesíti ezt a kívánságunkat. Ez a varázslatos szerkezet egy szabadtéren elhelyezett digitális eszköz, amelynek érintőképernyőjén kiválaszthatjuk a kívánt verset, majd Szlovák Dávid előadásában meg tudjuk hallgatni azt. Igazi különlegesség, hogy nemcsak magyar nyelven, de kínaiul is hallhatók a költemények, melyeket a Kínai–Magyar Kulturális Központ munkatársai juttattak el a készítőkhöz.

X

Szabadtéri padokkal a János Vitéz Látogatóközpont melletti parkban is találkozhatunk, melyek kiváló kiegészítői a múzeum programlehetőségeinek. A nemrégen átadott, csodaszép grafikával díszített, könyv alakú mesepadok egy 12 állomásos interaktív mobiltelefonos játék helyszínei. Nincs más dolgunk, mint a padokon található János Vitéz játék QR-kódját letölteni a telefonunkra, s az elindított applikáció végigvezet bennünket az egyes padokon elhelyezett jelképkódok segítségével a játék szintjein. Így bepillantást nyerhetünk János vitéz kalandjainak egy részébe, és magunk is részesei, alakítói lehetünk azoknak. Felépíthetjük Kukorica Jancsi faluját, kvízkérdéseket oldhatunk meg, levadászhatjuk a zsiványokat, és további érdekes feladatok várnak ránk. „A legnagyobb örömünkre már az első héten több százan töltötték le a játékot a telefonjukra, és száznál is többen jelentkeztek az ajándékokért, amely a bevezető időszakban a sikeres játékosoknak járt” – mondta el Szedmák Tamás.

X

A város Petőfi Ünnepe keretében adták át a városközponti Luther sétányon felépített látványos, 3 dimenziós elemeket tartalmazó kiállítási installációkat, amelyek a nagy költő rövid életének legfontosabb állomásait mutatják be. A 30 darab, 2 méter magas, hasáb alakú installáció a szövegek mellett grafikákat, a benne szereplők korabeli képeit, kapcsolódó emblematikus épületeket és emlékhelyeket mutat be. Az egyes történetekhez tartozó településeket a történelmi Magyarország térképén helyezték el, valamint a fejezetekhez egy-egy hozzájuk köthető Petőfi-verset is társítottak az alkotók. A kiállítás további különlegessége, hogy napelemekkel működő éjszakai világítással is ellátták, így sötétedés után is böngészhetjük azokat.

X

A szülőváros bicentenáriumi fejlesztései kapcsán nyáron felújították az úgynevezett Petőfi-vonalat, amely az új főtér térkövezésében elhelyezett sárga színű csíkok mentén vezet bennünket a Petőfihez köthető emlékhelyek között. Ezt a Petőfi-vonalat nemrégen kibővítették egy nagyobb túraútvonallal. Szedmák Tamás alpolgármester ösztönzésére, a Kiskőrös és Térsége Turisztikai Egyesület kidolgozott egy új túralehetőséget és sikeresen pályázott a Miniszterelnökséghez egy új Várostörténeti Digitális Túraútvonal megvalósítására.

Ez egy 27 állomásos túralehetőség Kiskőrös központjában, amely a 27 legfontosabb várostörténeti emlékhelyet – szobrokat, emlékműveket, épületeket – köti össze. Az egyes helyszíneken információs táblák és fényképek segítik az ismeretszerzést, de az elhelyezett QR-kódok segítségével további 1-2 perces rövidfilmet is megnézhetünk az adott emlékhelyről. A túraútvonalhoz a Tourinform irodában beszerezhető túrafüzet is készült, amely az adott helyszínekhez köthetően kérdéseket tesz fel, melyet lejegyezhetünk a füzet megfelelő oldalain. A helyes válaszokért kuponokat gyűjthetünk be, melyek segítségével kedvezőbb áron pihenhetjük ki a fáradalmainkat a főtér több kávézójában, cukrászdájában.